به مناسبت روز جهانی خانواده

 

۱۵می ۲۰۱۵

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ روز ۱۵ می را بحیث روز جهانی خانواده اعلام نمود  و از آن تاریخ تا کنون از این روز در گرامیداشت از خانواده در مقیاس جهانی تجلیل به عمل میآید.

اسناد بین المللی معاصر جایگاه خاص خانواده را تعریف و اعلامیه جهانی حقوق بشر و اسناد ناشی از آن خانواده را به مثابه رکن اصلی جامعه مسجل و همچنان در ماده ۵۴ قانون اساسی افغانستان این اصل تسجیل گردیده است.

برای افغانستان که چهار دهه جنگ شیرازه جامعه را متلاشی ساخته و خانواده ها مصایب بزرگ را متحمل گردیده اند، تجلیل این روز اهمیت استثنایی را کسب مینماید.

آفت جنگ ، مهاجرت های وسیع و کتله وی ، شهادت هموطنان، معلولیت ، فقر و بیکاری مصایب  عظیمی اند  که مجموع ارکان جامعه و خانواده را با مخاطرات جدی مواجه ساخته است. همه روزه آفت جنگ و سونامی بنیادگرایی از خانواده ها قربانی میگیرند.

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا باور کامل دارد که احیای سلامت جامعه بدون توجه جدی و دایمی و مواظبت از خانواده به مثابه مکان والای ارضای نیاز های روحی و معنوی و ضامن بقا و تداوم جامعه،  از طرف دولت ، جامعه مدنی و تمام مردم میسر نخواهد بود.  این خانواده است که با در نظر داشت این که خشونت در آن حاکم است یا مصوونیت ، چه طفلی را به جامعه تقدیم میکند. خانواده با ثبات و عاری از خشونت متضمن تربیه سالم و مصوون  و تقدیم  طفل دارای شخصیت ثابت  و موثر برای اجتماع  خواهد بود اما خانواده که در آن خشونت حاکم و مصوونیت محکوم باشد، به جز از طفل پر از معضلات ، معضله بر انگیز و عامل خشونت چیزی دیگری را به جامعه تقدیم کرده نمی تواند.

گرامیداشت از روز جهانی خانواده برای مهاجران و منجمله اقلیت افغان در اروپا که افزون بر تما م مصایب با پرابلم تصادم کلتوری و پذیرش در جامعه اروپایی و سرنوشت اطفال شان در گیر میباشند، حایز اهمیت بزرگ پنداشته میشود.

با احترام

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

 

بامداد ـ اجتماعی ـ ۱/ ۱۵ـ ۱۹۰۵