اتریش می خواهـد به اسلام چهره اروپایی بدهـد

پارلمان اتریش برای اولین بار در طول یکصد سال گذشته اصلاحاتی را در قانون خود راجع به اسلام اعمال کرده که تا حد زیادی زنده گی مسلمانان کشور را تغییر می دهد.

یکی از این اصلاحات که از سوی رهبر مسلمانان با انتقاد روبرو شده است، به منع حمایت مالی مساجد و مدارس از خارج کشور مربوط می شود. به گفته ناظران ، کشورهای عضو ایتلاف جهانی برای مبارزه با نیروهای داعش در حال اروپایی کردن اسلام بوده و سعی دارند از شهروندان خود در مقابل تهدیدات تروریسم دفاع کنند.

سال ۱۹۱۲ دولت اتریش دین اسلام را به طور رسمی پذیرفت. در آن زمان قانون حضور اسلام در کشور به تصویب رسید. امروز در قلمروی اتریش نزدیک به ۵۶۰ هزار مسلمان زنده گی می کنند که حال باید منتظر تغییرات جدید در سبک زنده گی باشند. طبق قوانین موجود مسلمانان اجازه دارند در روزهای اعیاد دینی در خانه بمانند. علاوه بر این، در بیمارستان ها و زندان ها هم مسلمانان می توانند به موعظه های امام گوش کنند. درسازمان های دولتی به مسلمانان غذای حلال داده می شود. و در کشور نیز گورستان مخصوص مسلمانان ساخته اند.

نماینده گان مجلس امامان را وادار ساخته اند که دیپلوم داخلی داشته و به زبان المانی سخن بگویند. در دانشگاه وین، گروهی تشکیل شده که به امر تربیت اساتید و ارزیابی امامان مسلمانان می پردازد.

اما یک تغییر در قانون باعث انتقادات زیادی شد. مقامات امروز مانع از ارسال کمک های نقدی به مساجد و حوزه های علمیه در خارج از کشور می شوند. زبستیان کورتس وزیر همگرایی و عضو حزب  راستگرا مردم اتریش می گوید که اگر سایر کشورهای اروپایی از الگوی وین استفاده کرده بودند، اسلام به شکل اروپایی بوجود می آمد. وی می گوید: « ما قانون جدیدی برای اسلام تنظیم کرده ایم تا از یک طرف زنان و مردان مسلمان از حقوق بیشتری برخوردار شوند و از طرف دیگر مانع از انحراف مردم جامعه از قوانین عمومی شویم ».

به اعتقاد کورتس، کشورهای اسلامی می توانند از ابزارهای پولی با هدف فشار سیاسی بهره بگیرند، اما وین چنین چیزی را نمی خواهد. وزیر اتریشی همچنین گفت که با لایحه جدید قانونی در کشور، نماینده گان مجلس المان، سویس و فرانسه نیز موافق هستند.

رهبران مسلمانان نارضایتی خود را نسبت به این مساله به روشنی اعلام کردند. به اعتقاد ایشان، مجلس وین عدم اعتماد خود را به جامعه اسلامی به نمایش گذاشته و همین مساله نشان از پایین آمدن حس تسامح و تساهل در کشور دارد. ۶۰ امام ساکن اتریش که اهل ترکیه هستند، هزینه های زنده گی خود را از ترکیه دریافت می کنند. لایحه قانونی جدید که به حمایت مالی مساجد در خارج از کشور می شود، باعث دلسردی نماینده گان جامعه دینی ترکیه شده است. محمد گیورمِز مدیر امور دیانت ترکیه می گوید که لایحه قانونی جدید درباره اسلام یک اشتباه بسیار بزرگ است که اتریش را یکصد سال به عقب می کشاند.

در شورای ملی اتریش نیز این لایحه بحث و مذاکرات داغی را به دنبال داشت. نماینده گان حزب راستگرای آزادی اتریش که خاطر نشان کردند که منع ارسال کمک های مالی به مساجد در خارج از کشور اقدام چندان جدی نیست. رهبر حزب هاینس کریستیان اشتراخه می گوید: اسلام جزیی از فرهنگ اتریش نیست و باید مانع از رشد جریانات اسلامی در کشور شویم. باید از همان کودکستان جلوی آن را گرفت و مانع از ترویج «نشانه های جهاد» شویم.

تحلیل گران به یک مطالعه اجتماعی دست زدند و نتیجه این شد که ۴۳ در صد معلمین که در قبال تحصیلات دینی در مدارس پاسخگو هستند، برای آزادی اجرای قوانین شریعت و دموکراسی در کشور قیام کرده اند و تنها ۵% از دانشجویان مسلمان بر حق خود برای شرکت در عملیات گروهک داعش اصرار دارند. به اعتقاد نماینده گان حزب آزادی، کسانی که با اعمال و رفتار داعش موافق هستند، باید از شهروندی اتریش محروم شوند.

ولادیمیر شویتسِر مدیر مرکز مطالعات سیاسی احزاب از انستیتوت اروپا در روسیه ضمن گفت و گو با روزنامه « نیزاویسیمایا گازتا» می گوید: این اصلاحیه در قانون نمایانگر ظهور موجی جدید در سراسر اروپاست. به اعتقاد وی، لایحه قانونی اتریش دوپهلو است: مقامات کشور سعی دارند مسلمانان را وادار سازند که تا حد زیادی آداب و رسوم دینی خود را با شرایط کشور منطبق نمایند، اما مسلمانان با اصول خود زنده گی می کنند و عملا زبان المانی هم نمی دانند. مقامات اتریش منع حمایت مالی از مساجد از خارج کشور را تصویب کرده، اما چطور این قانون را به اجرا می گذارند. ظاهرا نماینده گان مجلس فقط موضع خود را در این رابطه عنوان کرده اند. من فکر می کنم که در هر صورت حمایت مالی از دیگر کشورها انجام می شود، اما از منابعی که تعقیب کردن آن بسیار دشوار است.

مناظره در خصوص تسامح و تساهل نسبت به مسلمانان و تهدیدات تروریستی در بریتانیا هم مشاهده می شود. نظرسنجی های انجام گرفته توسط بی بی سی نشان می دهد که تقریبا نیمی از مسلمانان اعتراف کرده ا ند که در بحث دینی تبعیض صورت می گیرد و تحمل جامعه نسبت به این مساله کمتر می شود. تقریبا ۸۰ در صد کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند از کاریکاتور پیامبر اسلام ناراحت هستند. ۲۷در صد هم کار تروریست هایی که به دفتر روزنامه چارلی اِبدو حمله کردند را تایید می کنند.

منبع: صدای روسیه

بامداد ـ اجتماعی ـ۱۵/۲ـ ۲۸۰۲