واکنش‌ها به پیروزی ترامپ

 

ولادیمیر پوتین، رییس ‌جمهور روسیه، با ارسال تلگرامی پیروزی دونالد ترامپ را به او تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد دو طرف برای بهبود روابط مسکو- واشنگتن همکاری کنند. او گفته امیدوار است امریكا و روسیه با همکاری متقابل به حل مسایل بین‌المللی و بحران‌های امنیتی جهانی بپردازند. 

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌ جمهور ترکیه، در جریان یک سخنرانی در شهر استانبول گفت امیدوار است پیروزی ترامپ به برداشته ‎شدن گام‎‏ های مثبتی برای خاورمیانه و حقوق ‎اولیه و آزادی در جهان منجر شود. او افزود، امیدوارم این انتخاب مردم امریكا به برداشته‌ شدن گام‏ هایی سودمند برای حقوق و آزادی‎‏ های اساسی جهان و دموکراسی و تحولات در منطقه ما منجر شود. همچنین  بن‌علی ییلدریم ، نخست ‌وزیر ترکیه، اعلام کرد انتخابات ریاست‌جمهوری امریكا فرصتی برای افزایش مناسبات دوجانبه انقره و واشنگتن خواهد بود و چنانچه امریكا  فتح‌ الله گولن  را به ترکیه مسترد کند، فصل جدیدی از روابط میان ترکیه و ایالات متحده آغاز خواهد شد.

حیدر العبادی، نخست ‌وزیر عراق، در واکنش به نتایج انتخابات ریاست ‌جمهوری امریكا ضمن تبریک به دونالد ترامپ، اظهار كرد: ما امیدواریم جهان و امریكا به حمایت از عراق در امر مبارزه با تروریسم ادامه دهند. 

 

سلمان‌بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، با ارسال پیامی به دونالد ترامپ، پیروزی او را تبریک گفت. او روابط تاریخی و مستحکم میان واشنگتن و ریاض را ستود و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در همه زمینه‌ ها رو به توسعه باشد. 

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری امریكا  تاکید کرد اتحادیه اروپا و امریكا پس از انتخاب دونالد ترامپ به همکاری‌های خود ادامه می ‌دهند. روابط امریكا و اروپا عمیق ‌تر از هرگونه تغییر سیاسی است. ما با یکدیگر همکاری و قدرت اروپا را مجددا احیا خواهیم کرد.

نایجل فاراژ، رهبر پیشین حزب « استقلال » انگلستان، اعلام کرد: پیروزی دونالد ترامپ یک انقلاب سیاسی بزرگ ‌تر از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. به نظر می ‌رسد ٢٠١٦ ترسایی سال « دو انقلاب مهم و بزرگ سیاسی» است. البته پیروزی ترامپ انقلابی بزرگ ‌تر از تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا است.

محمد اشرف غنی، رییس‌ جمهوری افغانستان، به ‌نماینده گی از دولت و مردم افغانستان، گفت: ایالات متحده امریكا از شرکای مهم استراتیژیک و اساسی دولت و ملت افغانستان در راستای مبارزه با تروریسم، انکشاف و توسعه است. دولت افغانستان امیدوار است با همکاری نزدیک با رییس‌ جمهور جدید امریكا، روابط میان دو کشور بیشتر از پیش توسعه یابد. 


ناراندرا مودی، نخست ‌وزیر هند، هم گفته است در انتظار همکاری نزدیک با دونالد ترامپ است. او همچنین خواستار فصلی جدید در روابط دوجانبه بین دو کشور شد. 


عبدالفتاح السیسی، رییس‌ جمهوری مصر، با انتشار بیانیه ‎‏ای ضمن اعلام تبریک به ترامپ، اظهار امیدواری کرد دوره جدیدی از روابط نزدیک‌ تر میان قاهره و واشنگتن آغاز شود. 


بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسراییل، در پیام تبریک خود به ترامپ، اعلام کرد امریكا «دوست واقعی» اسراییل است. او افزود برای ارتقای روابط اسراییل با امریكا به عالی ‌ترین سطوح خود، تلاش می ‌کند. 


محمود عباس، رییس تشکیلات خود گردان فلسطین، نیز به ترامپ تبریک گفت. جنبش مقاومت حماس فلسطین اعلام کرد انتظار نمی ‌‎رود در دوره ریاست ‌جمهوری ترامپ سیاست ضد فلسطینی امریكا تغییر کند.

 
شینزو آبه ، نخست ‌وزیر جاپان، ضمن اعلام تبریک به ترامپ، توکیو و واشنگتن را «متحدانی تزلزل ‌ناپذیر» نامید. 


‌  لو کانگ ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: « امیدواریم دولت جدید امریكا به مناسبات خوب و پایدار با چین ادامه و آن را گسترش دهد؛ مناسباتی که هر دو کشور و مردم جهان از آن سود خواهند برد». او ادامه داد: پکن امیدوار است مناسباتی حسنه با دولت جدید در ایالات متحده داشته باشد. 


ویکتور اوربان، نخست ‌وزیر مجارستان، با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس ‌بوک با اعلام تبریک به ترامپ، از پیروزی او به عنوان خبری خوش یاد کرد که به معنای زنده‌ بودن دموکراسی درجهان است. 


محمد بن ‌راشد آل‌ مکتوم، نخست ‌وزیر امارات و حاکم دوبی، نیز این پیروزی را به ترامپ تبریک گفته و نسبت به تحکیم روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد.

صباح احمد جابر الصباح ، امیر کویت، نیز این پیروزی را تبریک گفت. 


رودریگو دوترته، رییس ‌جمهور فیلیپین، نیز با تبریک به دونالد ترامپ برای او در چهار سال آینده آرزوی موفقیت کرده و بر همکاری بیشتر میان دو کشور براساس احترام متقابل، منافع دوطرفه و تعهدات مشترک در چارچوب قانون، تاکید کرد. 
نجیب رزاق، نخست ‌وزیر مالزیا، با تبریک به دونالد ترامپ، اعلام کرد: نتایج این انتخابات نشان داد امریكایی‌ ها می‌ خواهند کشورشان در خارج از کشور مداخله کمتری داشته باشد و می‌ خواهند بیشتر دولت جدید بر منافع و رفاه کشور متمرکز شود. او ادامه داد: مالزیا به دنبال ادامه همکاری ‌ها با امریكا تحت ریاست ‌جمهوری ترامپ است.


یون بیونگ سه، وزیر خارجه کوریای ‌جنوبی، گفت دونالد ترامپ سیاست کنونی امریكا مبنی بر فشار علیه کوریای ‌شمالی درباره برنامه هسته‌ ای و آزمایشات موشکی ‌اش را دنبال خواهد کرد و ادامه داد ؛ ترامپ نشان داده بزرگ ‌ترین مشکلی که جهان با آن رو‌به ‌روست، تهدید هسته‌ ای است و تیم امنیت ملی ترامپ متمایل به اعمال فشار بیشتر علیه کوریای ‌شمالی هستند./شرق

 

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ ۶/ ۱۶ـ ۱۰۱۱