ناتو و مساله ارسال گلوله های اورانیومی به اوکرایین

 

اندری کلین سفیر روسیه در لندن گفت : 

روسیه جنایات بریتانیا از جمله تامین سلاح های ممنوعه به اوکرایین را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

 

 

پس از هشدار مسکو درباره تشدید « جدی» بحران اوکرایین در صورتی که لندن واقعا گلوله های زره‌ زن اورانیومی را به کیف تحویل دهد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره این ارسال این تسلیحات اظهارنظر کرد. او به خبرگزاری فرانسه گفت:

« متحدان ناتو در هر کاری که برای حمایت از اوکرایین انجام می دهند، از قوانین بین المللی و قوانین بین المللی تبعیت می کنند.» 

این سیاستمدار در مراسم راه اندازی ناوگان جدید هواپیماهای سوخت رسان هوایی ناتو- اتحادیه اروپا در پایگاه هوایی هلند شرکت کرده بود، در پاسخ به این سوال که برنامه های انگلیس و اعتراضات روسیه به آن چیست. استولتنبرگ گفت:

گفت: «جنگ خطرناک است و میتواند که جان هزاران نفر را بگیرد. »

ادعاهای استولتنبرگ وقتی به اوج رسید که گفت:

« مهم ترین کاری که می توان برای کاهش خطرات انجام داد، پایان دادن به جنگ توسط رییس جمهور پوتین است.» 

دبیرکل ناتو ادامه داد:

« جنگ‌ها ذاتاً غیرقابل پیش ‌بینی هستند. آنچه در باخموت شاهدش هستیم، نبردهای سنگین و یک موقعیت دشوار است.»

تجهیزات و آموزش ناتو اوکرایین را قادر می‌ سازد تا « پیشرفت و دستاوردهای جدیدی» داشته باشد. 

آندری کلین سفیر روسیه در لندن گفت : روسیه جنایات بریتانیا از جمله تامین سلاح های ممنوعه به اوکرایین را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

 کلین در مصاحبه با ایزوستیا که روز جمعه منتشر شد، در پاسخ به سوالی در مورد عرضه احتمالی گلوله های اورانیوم ضعیف شده توسط بریتانیا، افزود : از این طریق لندن به دنبال ایجاد ظاهر رهبری خود در میان ماهواره های ایالات متحده امریکاست!

او گفت: «سندروم دهه ها کاهش نفوذ امپراتوری سابق در جهان تاثیرگذار است. در اینجا تلاشی برای منحرف کردن توجه از مشکلات اقتصادی رو به رشد است. «

کلین تاکید کرد: پیامدهای بلند مدت، از جمله برای اوکرایین و خود اوکرایینی ‌ها، برای انگلیسی‌ها هیچ علاقه‌ ای ندارد.

این دیپلومات در پایان گفت: ما به نقض اصول اساسی حقوق بین الملل توسط لندن اشاره می کنیم. همه جنایات از جمله تهیه سلاح های ممنوعه ثبت شده است. ما آنها را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

بارونس آنابل گولدی، معاون وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به سوال یکی از اعضای مجلس اعیان پارلمان گفت که لندن گلوله‌ های حاوی اورانیوم ضعیف شده و دارای کارآیی افزایش یافته به اوکرایین ارسال خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس ‌جمهور روسیه روز سه‌ شنبه در اظهار نظر درباره تصمیم مقامات انگلیس گفت که مسکو مجبور خواهد شد به این واقعیت که غرب ازهم ‌اکنون شروع به استفاده از تسلیحات هسته‌ای کرده است، واکنش مناسب نشان دهد.

سفارت روسیه در انگلیس نسبت به انتقال مهمات اورانیوم ضعیف شده به کیف به لندن هشدار داد و تاکید کرد که این اقدام با تشدید درگیری ها همراه است و استفاده از این مهمات در اوکرایین بر سلامت مردم محلی تأثیر می گذارد./مجله هفته

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۳ـ ۲۶۰۳

 Copyright ©bamdaad 2023