اتحادیه اروپا، امریکا را به «عهد شکنی» متهم کرد

 

درپی بحران زیردریایی ‌ها با فرانسه، رییس شورای اروپا، واشنگتن را به «عهد شکنی» متهم کرد. به نقل از « روسیا الیوم » اقای شارل میشل، رییس شورای اروپا از ایالات متحده  امریکا بابت موضوع زیردریایی‌های فرانسه و ایجاد توافق نظامی جدید در اقیانوس هند و ارام ، به ضرر پاریس به‌ شدت انتقاد کرد.
او در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایالات متحده درمورد موضوع زیردریایی‌ها و تشکیل توافق نظامی جدید در اقیانوس هند و ارام خلف وعده  عمل کرده است. پیش از این هم اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، از نحوه برخورد با فرانسه درخصوص معامله زیردریایی با استرالیا در چارچوب مشارکت امنیتی امریکا، استرالیا و بریتانیا انتقاد کرد.
در مقابل دولت امریکا اعلام کرده که قصد ندارد توافق ‌نامه تامین زیردریایی‌های هسته‌ ای استرالیا را به خاطراعتراض فرانسه و بروز «بحران» بین واشنگتن و پاریس کنار بگذارد. این موضوع در یک جلسه مطبوعاتی ویدیویی توسط جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام شد. او گفت : «ایالات متحده قصد ندارد توافق‌ نامه تامین زیردریایی ‌های هسته‌ ای استرالیا را کنار بگذارد».
ساکی گفت که با توجه به بحران سیاسی موجود، بین جو بایدن، رییس ‌جمهور امریکا و امانویل مکرون، همتای فرانسوی او، تماس تلیفونی برقرار می ‌شود. او افزود: رییس ‌جمهوری بایدن در روزهای اینده با مکرون صحبت خواهد کرد و او تعهد ایالات متحده  امریکا برای همکاری با یکی از قدیمی ‌ترین و نزدیک ‌ترین شرکای ما را تایید می ‌کند.
روابط بین فرانسه از یک ‌سو و ایالات متحده امریکا و استرالیا از سوی دیگر پس از انکه استرالیا قرارداد خرید زیردریایی‌ های فرانسوی را لغو و انها را با زیردریایی‌ های هسته‌ ای امریکا جایگزین کرد، وارد یک بحران اشکار شد. پاریس این موضوع را « خیانت و خنجر از پشت» توصیف کرد.
اتحادیه اروپا که قرار است دور جدیدی از مذاکرات بازرگانی خود با استرالیا را از ماه اینده اغاز کند، گفت مشغول «تحلیل» تاثیر توافق جدید بر این مذاکرات است. به نظر می‌ رسد بروکسل در پاسخ به واکنش خشمگین فرانسه مجبور شده است موضع قاطع‌ تری بگیرد.
استرالیا اکنون هفتمین کشور جهان خواهد بود که زیردریایی با انرژی هسته ‌ای دارد. طبق امار موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی، امریکا با داشتن ۶۸ فروند از چنین زیردریایی ‌هایی در جهان پیشتاز است و روسیه با ۲۹، چین با ۱۲، بریتانیا با ۱۱، فرانسه با ۸ و هند با یک فروند، به‌ ترتیب پس از آن قرار می ‌گیرند.

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۱ـ ۲۶۰۹

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021