دیدگاه دیگران درمورد مذاکرات بین الافغانی :

فرش قرمزی که امریکا در قطر زیر پای طالبان پهن کرد!

 

گفته می شود در آن زمان که ایالات متحده امریکا برای جنگ با طالبان به افغانستان حمله کرد برای  استقرار « دموکراسی و سکولاریزم » در آن کشور بود. اکنون آنها برای دستیابی به صلح میان دولت افغانستان و طالبان میانجیگری می کنند.

جنگ در افغانستان بلافاصله پس از حملات تروریستی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ترسایی صورت گرفت، كه در آن بیش از ۳۰۰۰ نفر كشته شدند. گفته می شود که دولت طالبان در افغانستان از القاعده ، که یک گروه تروریستی و مسوول حمله ۱۱ سپتامبراست پشتیبانی کرده است.حمله ۷ اکتوبر ۲۰۰۱ ترسایی ناتو که تحت رهبری امریکا به القاعده در افغانستان  صورت گرفت، پاسخ امریکا بود به حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر، ایالات متحده  امریکا در آن زمان برای جنگ با طالبان و آوردن « دموکراسی و سکولاریزم»  به افغانستان به آن کشورحمله کرد.

طالبان شورشی سالها از مذاکره با دولت افغانستان خودداری کردند. اکنون طرفین درگیری برای اولین بار برای گفت وگوهای صلح دیدار می کنند. از اواخر سال ۲۰۰۱ ترسایی تا اکنون (۱۲سپتامبر۲۰۲۰)  این اولین باربود که دولت افغانستان و طالبان با میانجیگری ایالات متحده امریکا مستقیماً با یکدیگر صحبت کردند. قرار بود جلسه دوحه یک نقطه عطف تاریخی برای صلح در افغانستان باشد.

در یک طرف هیات دولت به ریاست عبدالله عبدالله، رییس « شورای عالی آشتی ملی»  نشسته بود و در طرف دیگر فرستاده گان طالبان گرد معاون خود، ملا عبدالغنی برادر نشسته بودند. عبدالرحمن بن جاسم الثانی نیز به عنوان میزبان همراه با همتای امریکایی خود مایک پمپیو و زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه واشنگتن در افغانستا ن نشسته بودند.  پمپیو خواستار استفاده ازاین لحظه تاریخی و حفظ روند صلح شد.

درآستانه مذاکرات، خلیل زاد تاکید کرد که هیچ راه حل سیاسی بدون مصالحه وجود ندارد. تاریخ اخیر افغانستان نشان می دهد که دستیابی به انحصار قدرت و اِعمال خشونت آمیز ایدیولوژی خود منجر به درگیری می شود و کشور را مستعد دخالت سایر بازیگران می کند.

درآغاز موفقیت جلسه در دوحه قطعی نبود. عبدالله در بیانیه آغازین خود تصریح کرد که دولت افغانستان مُصرا خواستار استقرار« آتش بس انساندوستانه » است. ایالات متحده امریکا و طالبان قبلا توافقنامه ای را در ماه فبروری در دوحه امضا کرده بودند که طبق آن هر دو طرف در مورد آتش بس در افغانستان توافق کرده بودند. عبدالله به  سخن خود ادامه داد و گفت اما هنوز خشونت وجود دارد.

برادر، نماینده طالبان در سخنان خود به درخواست عبدالله پاسخ نداد. طالبان تا اکنون از پاسخ به درخواست های آتش بس طولانی تر خودداری کرده اند. برادرتاکید کرد: « ما می خواهیم افغانستان درآینده براساس احترام متقابل در منطقه و با سایر کشورهای جهان رابطه مثبتی داشته باشد». «در همان زمان ، وی تاکید کرد که افغانستان باید دارای یک نظام اسلامی باشد. او از ایالات متحده امریکا خواست تا به تعهداتی که در توافق نامه اواخر فبروری پذیرفته است ،عمل کند (  این به معنای خارج شدن نیروهای خارجی تا می ۲۰۲۱ ترسایی است.)

در جریان مبارزات انتخاباتی، ترامپ می گفت که اگر انتخاب شود « جنگ های بی پایان » را تمام خواهد کرد. وی اخیراً از کاهش نیروهای امریکایی درافغانستان خبرداده بود. گرچه ترامپ قول خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق را داده بود ، اندکی بعد پنتاگون این موضوع را زودهنگام خواند. اندکی پیش ازآغاز مذاکرات در دوحه، پمپیو تاکید کرد که پیشرفت خروج نیروهای امریکایی به این بسته گی دارد که طالبان به وعده های خود عمل کنند. در ماه فبروری ، ایالات متحده امریکا و ناتو توافق کردند که طی ۱۴ ماه پس ازمذاکره با طالبان در قطر، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند. در اینجا لازم به ذکر است که دولت افغانستان در قرارداد پایان ماه فبروری سهیم نبود.

به گفته دولت در کابل، این گفت وگوها پس از پایان تبادل اسیر و زندانی بین دولت افغانستان و طالبان شورشی انجام شده  است. دویچه وله ( رادیو المان)  درآن زمان گفت، افغانستان جنگ جویان خطرناک طالبان را آزاد می کند. طالبان از زمان توافق با ایالات متحده هیچ سرباز ناتو را نکشته اند، اما جنگ خود را علیه نیروهای امنیتی افغانستان ادامه داده اند. سال ها بود که اسلام گرایان از گفت وگو با کابل خودداری کرده و دولت را « دست نشانده غرب»  می خواندند.

کارشناسان تردید دارند که مذاکرات طالبان و دولت افغانستان در چند ماه آینده  بتواند به آتش بس بیانجامد. واقعیت این است که ایالات متحده امریکا می خواهد چنین وانمود کند که گویا در افغانستان شکست نخورده بلکه پیروز شده است. اما در واقع جنگی که امریکا برای دموکراسی و انتقال جهان بینی خود به افغانستان برپا کرده دیرزمانی است که شکست خورده است.

در دوحه ، پمپیو از هر دو طرف خواست تا از این فرصت برای استقرارصلح پایدار درافغانستان استفاده کنند. او گفت: « انتخاب نظام سیاسی شما با خود شماست.» اظهار نظر پمپیو اشاره ای بود به درخواست طالبان مبنی بر این که ایجاد نظم قانونی اسلامی درافغانستان مبنای مذاکرات بوده است. به نظرمی رسد که ایالات متحده دیگر نمی خواهد ارزش های خود را به افغان ها تحمیل کند و « جنگ برای دموکراسی»  به آخر خط رسیده است. /راشیا تودی/ترجمه رضا نافعی

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۰ـ ۱۸۰۹

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 Copyright ©bamdaad 2020