پیشنهاد به کمیته تدارک تدویر کنگره، حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان

( پیوسته به گذشته)

 

داکتر آرین

 

سوال:  نام حزب را چی پیشنهاد می کنید؟

جواب: «حزب واحد مردم افغانستان» و یا « حزب افغانستان واحد » این نام به این مفهوم است که حزب ما به وحدت ملی، تمامیت ارضی و اسقلال سیاسی افغانستان ایمان راسخ داشته و وفا داراست و حزب به تمام مردم افغانستان تعلق دارد.

 سوال: برای بیرق حزب ، کدام رنگ را پیشنهاد می کنید؛ و به چه دلیل؟

جواب: پرچم سه رنگ ملی که در زمان حاکمیت « حزب دموکراتیک خلق افغانستان »  پرچم جمهوری دموکراتیک افغانستان بود.

بخاطریکه وحدت و واحد بودن افغانستان را تمثیل می نماید و مورد قبول تمام لایه ها و اقشار جامعه در افغانستان می باشد و با این پرچم بهتر تر و آسانتر میتوان قلوب توده های مردم را تسخیر کرد و بلاخره از تمام مردم افغانستان نمایندگی می نماید و مفهوم فراگیر بودن و ریشه دار بودن حزب را در جامعه ارائه می نماید. همچنان ما میتوانیم شعار های حزبی را بالای پارچه های سه رنگ با در نظر داشت مضمون آن جدا جدا بنویسم و خوبی آن در این است که ما رنگ سرخ پرچم خویش را هم ازدست نداده و داریم. 

  سوال: برای شورا های حزبی دفاتر لازم است؟ کرایه ، فرنیچر و مصارف دفاتر چه گونه تامین شود؟

جواب: افغانستان را هفت کشور همسایه احاطه نموده است - ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، جمهوری مردم چین، هندوستان و پاکستان. برنامه حزب متحد ملی ترفی مردم افغانستان با برنامه ها و اهداف احزاب بر سر اقتدار شش کشور همسایه بکلی نزدیک و یا مطابقت کامل دارد، پس ضرور است تا کنگره روابط نهایت صمیمی، برادرانه و رفقانه را با احزاب بر سر اقتدار ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، جمهوری مردم چین و هندوستان برقرار نموده و از آنها طلب کمک نماید که بدون شک و تردید آنها به این خواست حزب ما لبیک می گویند، زیرا یکی از اهداف مهم ما که با شش کشور همسایه باهم یکی است مبارزه با تروریزم است به همین جهت در بخش اول پیشنهادات خود تاکید نمودم که موضعگیری ما علیه تروریزم آشکار و صریح باشد.  همچنان جهت عمیق ساختن روابط دوستانه اگر مهمانان از تمام احزاب کشورهای همسایه در کنگره حزب داشته باشیم عمل نهایت بجا و سنجیده ای است. این شرم و جنایت نیست یک همبستگی بین المللی میان احزاب در جهان است. شرم و جنایت آنست که امروز در افغانستان تعدادی زیادی از احزاب به اصطلاح سیاسی و مقامات عالی رتبه! بصورت متداوم از سازمانهای جاسوسی و سفارت خانه های خارجی ماه وار معاش می گیرند و اهداف خرابکارانه و تفرقه انداز و ضد منافع ملی افغانستان را تبلیغ و ترویج می نمایند، جامعه را به عقب کشانده و زمینه را برای فعالیتهای سازمانهای تروریستی آماده می سازند.

سوال:  امور مالی حزب چه گونه تنظیم شود ؟

جواب: از طریق حق العضویت ها، اعانه و مهم تراز همه از طریق سرمایه گذاری، به این ترتیب : استرداد پول و یا سرمایه حزب نزد هر شخص که است و به جریان انداختن شفاف و سود آور آن، استرداد ملکیت های حزب موکراتیک خلق افغانستان (حزب وطن). حصول مبالغ پرداخت حق العضویت ها و اعانه اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان( قوای مسلح جمهوری دموکراتیک و بخش ملکی) از بانک ملی و یا دافغانستان بانک. حاصل نمودن حق العضویت های اعضای سازمان دموکراتیک جوانان افغانستان از بانکهای مذکور.

تقاضای کمک از احزاب چپ و مترقی در جهان.

تهیه و ترتیب سرمایه ابتدائی حد اقل دوصد هزار دالر برای تجارت و سرمایه گذاری، کشورهای آسیای میانه سر شار از مواد خام و پخته اولیه و مصارف روزانه مردم ما است برای آغاز کار میتوان از همین جا شروع کرد. انتخاب اشخاص وارد و بلد و صادق برای اینکار ضروری است.

  سوال: حزب با انتخابات ( ریاست جمهوری ، پارلمانی، شورای ولایتی، شورای ولسوالی و شاروالی ها ) چه گونه برخورد کند؟

جواب: نگارنده ( آرین )بتاریخ ۲۷ نوامبر۲۰۱۶ ترسایی نوشته زیر عنوان«  چپ بروی امواج رای توده ها به قدرت برمی گردد »  به سایت های وزین  « بامداد » ، « وطندار » و « آزادی.رو » جهت نشر فرستاده بودم، که همین اکنون هم در آرشیف مطالب سایت بامداد موجود است. در قسمت اخیر این مقاله چنین آمده است:

« هوشدار می دهم که: چپ بعد از گذشتاندن شرایط ناگوار خارجی و داخلی، وضع و شرایط موجود سیاسی،  وقت کم در اختیار دارد گذشت هر روز، هر هفته، و هرماه زمان را کمتر و انتخابات را نزدیک تر می سازد. زمان برای نیروهای چپ نهایت مهم و ارزشمند است و نه باید یک روز هم هدر برود و فدای جروبحث های بی نتیجه و ذهنی گری ها و منفی بافی های مایوس کننده، خودخواهی ها و پیشگویی های عالمانه شود. ورق برگشته و زمان به نفع وطن پرستان و نیروهای چپ و مترقی در حرکت است، مردم در مورد همه و همه چیز قضاوت نموده اند و جهان هم الترناتیف دیگر که با بنیاد گرایی، تروریزم و فساد  مبارزه نماید به جز از وطن پرستان و ترقی خواهان ندارد

 اگر از این شرایط استثنایی و فضای نوین سیاسی جهان که میسر شده است در یک انتخابات آزاد و دموکراتیک استفاده بجا و لازم صورت نگیرد و اشتراک  نیروهای چپ فعال و چشمگیر نباشد، تاریخ و نسل های آینده در مورد ما قضاوت خوب نخواهد داشت، هرقدر فشرده تر و مردمی تر شوید به همان اندازه به پیروزی نزدیکتر می شوید.

 اما چطور یک انتخابات آزاد، دموکراتیک و عادلانه را میتوان سازمان داد که رای مردم در آن تعیین کننده باشد؟

تدویر منصفانه و کشیدن آن از نمایش و تقلب بازهم مربوط به اتحاد و همکاری همه جانبه نیروهای چپ و مترقی می شود که توانایی دفاع از حق خود و حق مردم و جلو گیری از یک انتخابات غیر دموکراتیک و خودکامه را داشته باشند . به منظور کوتاه ساختن دست خیانتکاران از تقلب در انتخابات میتوان از تجربه ذیل که در بسیاری از کشور های پیشرفته و دارای دموکراسی مروج است استفاده کرد:

۱- شخص رای دهنده داخل مرکز رای دهی شده، اسم و نمبرتذکره او دراسناد توسط اشخاص موظف ثبت و فورمه برایش داده می شود.

 در این صورت مردگان، فراری ها، اشخاص واهی و اشخاص بی تذکره از رای دادن محروم می گردند.

 ۲- انگشت شخص رای دهنده رنگ نمی شود، بلکه ماشین الکترونیکی آن را عکاسی و ثبت کسیت مخصوص خویش می نماید که با مرکز انتخاباتی در پایتخت کشور وصل  است.

 در این صورت نه انگشت رای دهنده را طالب و داعش قطع می کند و نه کمپیوتر یک انگشت را دوبار ثبت می نماید و چند صدهزار دالر که جهت مصارف و خریداری رنگ تخصیص داده شده است به خزانه دولت اندوخته می شود.

۳- فورمه رای دهی بعد از خانه پری و انتخاب کاندید مورد نظر توسط رای دهنده،  به ماشین الکترونیکی دیگر ثبت و" اسکن یا عکاسی"می شود که به مرکز وصل است.

 دراین صورت اگر کاندیدی اوراق بیشتر را داخل صندوق انداخته و بخواهد خیانت نماید با تعداد انگشت های ثبت شده و اوراق عکس برداری شده سر نخورده و یکی نمی باشد و از این نوع خیانت و تقلب هم جلوگیری به عمل می آید.

۴- در مرحله آخر رای دهنده فورمه خویش را به صندوق مخصوص رای دهی می اندازد که بعد از شمارش آرا و نشانی شد ناظرین و نمایندگان احزاب سیاسی به مرکز انتخاباتی در پایتخت و مرکز شمارش آرا انتقال داده می شود.

 در این صورت اگر صندوقهای رای مردم از بدخشان تا به کابل توسط « خر»  هم انتقال داده شود افزودن و یا کم نمودن اوراق رای دهی به این صندوق ها بی مفهوم است.

۵- در ختم رای دهی در همان روز به مقابل ناظرین از تمام احزاب و سازمانها رای ها حساب شده به مرکز « ایمیل » می شود و اوراق رای دهی بعد از نشانی شد تمام ناظرین به مرکز انتقال داده می شود یعنی یک  رای  سه بار به کمپیوتر ثبت می شود و سه بار توسط انسان ثبت و "نشانی شد" می گردد به این مفهوم که در اخیر باید شش سند ثبت و نوشته شده و انتقال داده شده باهم سر خورده و یکی باشد.

 در این صورت ۹۰ فیصد از تقلب و خیانت جلو گیری شده، تنها یک راه خیانت و تقلب باز است که آن خریدن اشخاص بطور انفرادی و گرفتن رای آنان است." اگر وضع چنین شد حزب ماهم میتواند که افراد را بخرد، حتما سوال خلق میشود مبلغ که باید برای خریداری بپردازیم نداریم، پیدا می شود، همان طوریکه آنان از ممالک خارجی می گیرند کشور های فراوان است که حاضر به تمویل خرچ و مصرف یک حزب در انتخابات هستند، اما شرط آن این است که ما نیرو و قوت خویش را نشان بدهیم و آنان مطمعن شوند که پول شان به هدر نمی رود.

« نا گفته نباید گذاشت که تمام وسایل الکترونیکی در کشور های دوست و دونر افغانستان موجود است میتوانند کمک نمایند و هم می توانند بالای دولت افغانستان بفروشند و فایده دیگر این میخانیزم در آن است که دولت می تواند پنخاه فیصد از بودجه ای که برای مصرف و خرچ پروسه انتخابات تخصیص داده شده است صرفه جویی نموده و برای یک پروژه دیگر اجتماعی بخرچ برساند.»

نوت: یک سوال دیگر هم در ذهن رفقا خلق خواهد شد که ما نمی توانیم جلو تقلب زر داران و زور داران را بگیریم. همانطوریکه متذکر شدم، ما باید این توانایی را داشته باشیم و سرسختانه مبارزه و جدل نمائیم تا میخانیزم بالا  تطبیق شود، در غیرآن، آنها «  خوشان می برند و خودشان می دوزند » و ضرورت آن هم نیست که ما در انتخابات اشتراک نمائیم، ما همه شاهد آن هستیم

که آقای رییس جمهور بدون هیچگونه شرم از مردم، ترس از خدا و خجالت کشیدن از فامیل خویش، از ولایتی که یک ملیون نفوس ندارد دو ملیون رای با خود آورد، از صندوقهای رای کرزی، عبدالله و غنی چند میلیون رای تقلبی پیدا شد، اینها بی شرم و متقلب و خاین هستند، بدون تردید در انتخابات آینده همین حالا می گویم که رای صندوقهای شان بیشتر از نفوس افغانستان خواهد شد.

سوال:  حزب با جامعه مدنی چه گونه روابط تامین کند؟

جواب: رابطه نزدیک و مفید و استفاده از آنان بخاطر خوشبختی مردم و برای منافع حزب.

سوال:  اصول زرین تشکیلاتی ـ سازمانی ما چه باشد؟

سوال: سنترالیزم و دموکراسی، در تعادل که بر قرار می گردد ضرور است تا دموکراسی بیشتر باشد.

جواب:  ساختار تشکیلاتی حزب چگونه تنظیم شود؟

بر اساس اصول و نوزم های تشکیلاتی.

سوال:  ایجاد واحد های اولیه (گروپ حزبی) ضروریست و چرا؟

جواب: تنها وسیله ارتباط حزب با مردم و از مردم با حزب از طریق واحد های حزبی است . تکیه گاه اجتماعی و سیاسی حزب حوزه ها و یا گروپ های حزبی می باشد، واحد های حزبی وسیله تطبیق و پیاده نمودن فیصله های حزب میان مردم و انتقال خواسته های مردم برای حزب می باشد.

ـسوال: جلسات واحد های اولیه دایر شود؟ چه گونه و چند مدت بعد؟ تحت کدام اجندا؟

جواب: ماه وار و تحت اجندای قبلی و همیشگی حزب.

سوال: موجودیت شورای مرکزی (کمیته مرکزی) ضرور است؟ اگر است، به چه ترکیب و چرا؟

جواب: شورای مرکزی مرکز و مغز حزب است، بدون یک مرکز رهبری کننده حزب فلج می باشد. چون شورای مرکزی یک ارگان منتخب است نمشود که برای آن ترکیبی پیشنهاد کرد، اگر مقصد از ترکیب تعداد باشد بازهم نظر دادن مشکل است زیرا معلوم نیست که به چه تعداد اعضا در تشکیل حزب عضویت دارند، به همه حال به تناسب تعداد اعضای حزب در سال ۱۳۵۸ و حال، نیمی از کمیته مرکزی سال ۱۳۵۸.

سوال:  آیا جمع آوری حق العضویت ضروریست؟ اگر است به کدام نورم ؟ و کدام میکانیزم؟

جواب: برای کارمندان دولت ماه وار پنج افغانی و برای متعلمین و محصلین یک افغانی و از بیکاران حق العضویت گرفته نشود.

 سوال: ارگان های نشراتی حزب چگونه فعالیت کند و چطور تنظیم شود؟

جواب: ارگان نشراتی حزب زبان حزب است، بخاطریکه این زبان کارا، رسا، موثر و فراگیر باشد باید به بهترین شکل آن تنظیم شود از رفقای که در این رشته مسلکی اند و سابقه کار را در این بخش دارند استفاده شود.

 سوال: آ یا برای زون های هشت گانه داخل کشور ارگان های نشراتی انترنتی نیاز است؟ چه فکر می کنید؟

 جواب:  بازار فریب دادن مردم، بخصوص جوانان و نوجوانان هر روز رونق بیشتر پیدا نموده و هشتاد فیصد مطبوعات افغانستان در خدمت مناسبات حاکم استبدادی، تاریک اندیشی و بنیاد گرایی است که اکثرا مبلغ مبتذل ترین آیدیولوژی ها، افکار و اندیشه های منحط و عوامفریبانه زیر نام دین، مذهب، ملیت و زبان  جهت خنثی نمودن مردم ما عملی می شود. در چنین وضع و شرایط ناگوار تبلیغ، ترویج و نشرات حزب نه تنها در زونهای هشت گانه، بلکه در دور ترین قریه ای از میهن ما ضرور و مانند آب و هوا است که بدون آن خلق ما نه تنها گمراه، بلکه به دشمنان مردم و میهن خویش نیز تبدیل می شوند.

سوال: برای اعضای حزب مکافات و مجازات ضرورت است ؟ چرا و چه گونه؟

جواب: بلی! در حزب که پاداش، جزا و اقناع وجود نداشته باشد بیشتر به یک ارگان خنثی می ماند تا یک ارگانیزم زنده.

 بادرودهای رفقانه - آرین.

 

 بامداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۱۷ـ ۱۶۱۰