از زنده گی احزاب سیاسی اروپا :

 

احزاب سیاسی  فرانسه سردرگمند

 درجست و جوی دلیل ناکامی درانتخابات هفته گذشته

 

 

رهبری حزب کمونیست فرانسه، برای آسان‌ تر کردن امور می‌ توانست از نامزدان  چپ  بخواهد به این‌ پرسش رای بدهند که آیا نامزدهای بالقوه حزب کمونیست فرانسه باید برنامه ملنشون را تأیید نمایند یا نه.

نامزدان ما حداقل می‌ توانستند نظر صادقانه خود را به ما بدهند. به جای این، برخی از رهبران حزب که به نظر می‌رسد می‌خواهند به هر قیمت که شده کرسی‌ های خود را نگه دارند، درگیر محاسبات پیچیده‌ای شدند.   آن‌ ها واقعاً متوجه نیستند که این دقیقاً می‌ تواند باعث شود آن‌ ها کرسی‌ های خود را از دست بدهند.

به طورعینی، منطق ژان لوک ملنشون منطقی است که نتیجه‌ بخش بوده است. نامزدی او نه بر فرد، بلکه بر دفاع از یک پلاتفورم سیاسی قرار دارد. اما « فرانسه تسلیم‌ ناپذیر » واقعاً نمی‌ تواند بدون سرخورده کردن رای دهنده گان، پلاتفرم خود را رها کند. نتیجتاً این نیز برای آن‌ ها غیرممکن است که بدون از دست دادن اعتبار خود از نماینده گان بالقوه‌ای استقبال نمایند که علیه قوانینی مانند گذار اکولوژیک یا دست برداشتن از نیروگاه‌ های اتمی رای خواهند داد.

این منطقی است که پیش از نگاه کردن به برچسب یک کالا در مورد محتوای آن پرسیده شود. اگر کالا مخالف دست برداشتن از نیروگاه‌ های اتمی است، باید چنین برچسبی داشته باشد. من حتا به این نمی‌ پردازم که برخی‌ ها در حزب کمونیست فرانسه چقدر در حمایت از ژان لوک ملنشون تردید داشتند.

اگر ما خواهان متحد شدن چپ هستیم، به نظر می‌ رسد که این مشارکت فقط با تمرکز بر نظراتی که اکثریت مردم فرانسه به آن رأی دادند کار خواهد کرد.

این غیر واقع ‌بینانه است که بخشی از حزب ، در حالی ‌که مانند دیگر سیاستمداران فریب ‌کار پیامک ‌های پوچ به [نشریه فکاهی] « کانارد آنشنه » می ‌فرستد انتظار داشته باشد ۵۰ درصد هواداران « فرانسه تسلیم ‌ناپذیر »  به آن‌ رای بدهند.

مانند همیشه، شایسته بود اگر از نامزدان پرسیده می‌ شد چه فکر می ‌کنند. اما همان‌ طور که انتظار می‌ رفت، آنها دغدغه این سیاستمداران نیستند… و لذا با آن‌ ها مشورت نشد.

بنا براین، رفقا، چیزی که ما واقعاً به آن نیاز داریم این است که به یک پلاتفرم سیاسی و به کسانی که در پارلمان از آن دفاع خواهند کرد، رای بدهیم.  نگذاریم شبیه هواداران چکی  ماکرون بشویم که به مواضع ناروشن رای دادند.

و یک نکته دیگر: بیایید زنده گی سیاسی مشترک با اپوزیسیون را به ماکرون تحمیل نماییم! / اومانیته

 بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۱۷ـ ۱۶۰۶