کوربین: دولت انگلیس باید قاطعانه با عربستان سعودی برخورد کند

 

رهبر حزب کارگر انگلیس در واکنش به حملات تروریستی شنبه شب در لندن، خواستار برخورد قاطعانه دولت ترزا می، با عربستان سعودی به دلیل حمایت این کشور از افراط گرایان شد.

به گزارش  گاردین، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس در سخنرانی خود که در واکنش به حملات تروریستی شنبه شب لندن ایراد کرد؛ دولت  ترزا می ، را به دلیل امتناع از انتشار گزارشی در خصوص کمک های مالی خارجی به گروه های افراط گرا به باد انتقاد گرفته و اظهار داشت که انگلیس  باید با عربستان سعودی به دلیل حمایتش از افراط گرایان، قاطعانه برخورد نماید.

وی همچنین بر لزوم انجام « گفت و گوهای دشوار» با مقامات عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج که به تامین بودجه افراط گرایان و تقویت ایدیولوژی افراط گرایی می پردازند، تاکید کرد.

جرمی کوربین در این باره گفت: « اینکه نخست وزیر انگلیس مانع از انتشار گزارشی در خصوص کمک های مالی خارجی به گروه های افراط گرا می شود، خبر خوبی نیست. ما باید برای قطع این کمک های مالی به شبکه های تروریستی همچون داعش چه در انگلیس و چه در خاورمیانه، قاطعانه عمل کنیم».

گفتنی است که تاکید کوربین بر عبارت « گفت و گوهای دشوار» در واقع اشاره ای بود به عبارت بکار رفته توسط  ترزا می در سخنرانی یکشنبه صبح خود که در آن، مقابله با افراط گرایی را دربردارنده « گفت و گوهایی دشوار و اغلب آزاردهنده» دانسته بود.

جرمی کوربین همچنین نخست وزیر انگلیس را به دلیل تجاهل نسبت به هشدارهایی در مورد عواقب تعدیل نیروی پولیس، به باد انتقاد گرفت.

وی در این باره گفت: «شما بدون پرداخت هزینه لازم نمی توانید از ملت حفاظت کنید. پولیس و نیروهای امنیتی باید منابع مورد نیاز خود را دریافت نمایند، نه اینکه ۲۰۰۰۰ مامور پولیس از کار برکنار شوند».

این در حالی است که «فدراسیون پولیس» انگلیس به ترزا می در خصوص عواقب این تعدیل نیرو هشدار داده بود؛ اما در مقابل، نخست وزیر انگلیس آنها را به « انتشار هشدارهای غیرواقعی» متهم کرد.

جرمی کوربین در ادامه وعده داد که برای افزایش ضریب امنیتی، حدود ۱۰۰۰۰ مامور جدید پولیس شامل ماموران مسلح و همچنین یک هزار نیروی امنیتی استخدام خواهد کرد.

وی همچنین در یک عقب نشینی آشکار از موضع پیشین خود که « تیراندازی پولیس برای کشتن مظنونان»- شامل مظنونان حملات تروریستی- را مورد انتقاد قرار داده بود، در سخنرانی یکشنبه «توسل نیروهای پولیس به قوه قهریه در صورت لزوم » را برای حراست از جان افراد تایید کرد.

جرمی کوربین گفت: « تامین امنیت عمومی باید اولویت ما باشد و من هر اقدام ضروری و موثر را برای محافظت از امنیت مردم و کشور خود انجام خواهم داد که شامل اعطای اختیارات کامل به نیروهای پولیس برای توسل به قوه قهریه در صورت لزوم و نجات جان افراد است».

رهبر حزب کارگر انگلیس در ادامه گفت که به تعویق انداختن انتخابات عمومی این کشور « کاملاً اشتباه » است و اینکه هدف تروریست ها منحرف ساختن دموکراسی انگلیس و ایجاد اختلال و یا حتا توقف انتخابات بوده است.

وی انتخابات عمومی انگلیس را صحنه رقابت دیدگاه ها و برنامه های بسیار متفاوت احزاب کارگر و محافظه کار انگلیس برای آینده این کشور خواند و خاطرنشان کرد که در حال حاضر موضوعی بزرگ تر مطرح شده است که همانا آن، نبرد میان تروریزم و دموکراسی است.

 

بامداد ـ دیدگاه ـ ۴ / ۱۷ـ ۰۷۰۶