وحدت نمودیم تا نیرومندتر شویم!

داود کرنزی

 

بالاخره طلسم « امکان ندارد» ، « مخاصمت ها وجود دارد»، « اختلافات در بین رفقا تا سرحد دشمنی ها پیشرفته است»... و ده ها بهانه دیگر که به روح و روان جامعه سیاسی و سازمانی ما مسلط شده بود؛ و ما رهروان اندیشه های ترقی خواهانه را در نتیجه  این تبلیغات و جنگ روانی و تیوری توطیه عمداً از همدیگر دورساخته بودند ، با وحدت سیاسی ـ سازمانی و اندیشه وی میان حزب مردم افغانستان  و حزب ملی ترقی وطن از یک طرف ؛ و ایجاد ایتلاف احزاب و سازمان های ترقی خواه ازجانب دیکًراین همه ناممکنات راعملآممکن ساخت. به جای کینه توزی، ناامیدی ، سوتفاهمات و خصومت ها ، فضای رفیقانه و گذشت ها ایجاد شده ؛ شورو شوق و صدای همبسته گی، تعاون رفیقانه و گزینه های تفاهم ، تناوب در رهبری ، شیوه اقناع در بحث های مثبت و رفیقانه و بالاخره اصول انتخابی بودن مطرح؛  و رهنمای عمل قرار داده شد.

کادرها ، فعالین و اعضای پرافتخار حزب که بعد از سقوط حاکمیت دموکراتیک در سازمان های جداگانه تنظیم و فعال بودند؛ در جلسات مشترک حضور به هم رسانیدنده  و باهم تبادل نظرنمودند. برطرح ها و نظریات سازنده یکدیکًرتوجه و تآمل نمودند ؛ و وجوه مشترک و مفید کاری را دریافته ، و بدون جنجال و خودخواهی و خودپسندی بر یکدیکًرابراز رآی نمودند. این دستآورد ها بدون تلفات هم نبود شمار اندکی از رفقا راه عوض کردند، و از پروسه خارج شدند.

میکانیزم وحدت ؛ مصوب کنفرانس وحدت، سازمان ها  و اعضای حزب را در روشنایی همه جانبه قرار داده، و شیوه های دموکراتیک ، عملی و روشن را تصویب نمود. اکَرآنرا رهنمای عمل خود قرار دهیم و از آن استفاده نماییم، بدون مشکل به پیش خواهیم رفت.

رفقای حزب پیشین متحد ملی افغانستان  که اکنون نیز پروتوکول وحدت را امضا ؛ و در کلیه موارد چون:  خطوط اساسی فکری ، اساسنامه و مرامنامه ، نام حزب ، نشان و بیرق و رییس حزب توافق نموده اند، بر نیرومندی حزب نوین « حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان » افزوده اند .

جلسه مشترک دارلانشا  حزب مورخ ۱۴اسد ۱۳۹۵که به اشتراک همه  طرف های وحدت کننده دایر گردید ؛ وظایف مهم و حیاتی را مطرح نموده است که با اجرای آن حزب شامل مرحله تکامل نوین می گردد .

به تاریخ ۱۶ اسد سال روان رفیق داکتر راوش رییس حزب در سیمینار تشکیلاتی که به منظور توضیح اسناد وحدت حزبی جهت ادغام تشکیلاتی شورا های ولایتی حزب پیشین ملی ترقی مردم افغانستان و حزب پیشین متحد ملی افغانستان دایر گردیده بود چنین فرمودند:

 شما رفقا کسانی هستید که حزب نوین آینده را می سازید. در کار ادغام ، نورم های تشکیلاتی را جدآ رعایت کنید ، به رهنمود ها و میکانیزم تشکیلاتی عمل نمایید .حوصله مندی را از دست ندهید، بافهم تشکیلاتی حوصله مندی و واقعبینی عمل کنید .

همچنان رفیق میاکَل خالد نیز رفقا را به تعاون ، رفاقت و همدلی دعوت نمودند و مشوره های میتودیک به وسیله رفیق وحدت رییس شعبه تشکیلات حزب به شرکت کننده کَان توضیح کَردید .با توجه به صحبت رییس حزب ملتفت می شویم که کار های بزرگ به خاطر ساختمان حزب نوین پیشروی ماست. زمان بدون اینکه منتظر ما بماند به سرعت راه خود را به پیش می پیماید .

سازمان اروپایی ما که در کَذشته نمونه و آغازگر پروسه وحدت بود، اکنون تماشاگرحوادث شده ؛ و یک نوع تعلل و معطلی در کار سیاسی و تشکیلاتی درآن وجود دارد که موجب توقف سازماندهی امور تشکیلاتی کَردیده ، کسالت ، رخوت و بی علاقه گی و سرخورده گی موجب ضعف امور شده است . مشکلات موجود سبب تنزیل سطح کارآیی سیاسی ـ تشکیلاتی دراین سازمان مهم و اثرگزار حزب کَردیده است.

یک جانب کار سیاسی ـ سازمانی که مربوط به بخش ایدلوژیک ( نشرات و سایت ها و مسایل فیسبوکی و انترنتی) می شود فعال بوده ؛ و جانب دیگر که مربوط امور سازماندهی امور تشکیلاتی ، پیشبرد و تحقق پلان های توسعه وی تشکیلاتی، جلب و جذب و ایجاد واحد های حزبی ،  تدویر جلسات برقراری ارتباطات چون ارتباط اعضای حزب با شورا های محلی و کشوری و ارتباط شوراهای کشوری با شورای انسجام وهماهنگی امورحزبی سازمان اروپایی حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان ،  تماس با سازمان های ترقی خواه ، همکاری با سازمان های اجتماعی به استثنای یکی دو نمونه خوب از کشورها ، در سایر مناطق و کشور ها در حالت توقف کشنده قرار دارد.

فضای صمیمانه و روحیه وحدت خواهی که بعد از تامین وحدت حزب مردم  با حزب ترقی ملی در اروپا به یک جنبش نوید بخش مبدل کَردیده بود؛ و ده ها تن از اعضای حزب را که رابطه های شان با احزاب قطع شده بود و منتظر تامین وحدت ما بودند، به ما مراجعات انفرادی و دسته جمعی داشتند .  با مشاهده وضع دوباره متاثر کَردیده کناره کَیری نمودند در جای خود نشستند.

رفیق راوش حین سفر شان در انکًلستان در جلسه شورای انسجام وهماهنگی امورحزبی سازمان اروپایی حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان شرکت نمودند و دساتیر مشخصی در راه بهبود وضعیت سازمان اروپایی حزب دادند ، که مورد پذیرش همه رفقا قرارگرفته و اشتراک کننده گان جلسه همه به رهبری حزب،  و شخص رفیق راوش در تطبیق آن تعهد سپردند،  اما تا اکنون هیچ یکی ازین تعهدات عملی نکًردیده است.

راه حل کدام است و چه کًونه می توان بر مشکلات فایق آمده وبر آنها نکته پایان گذاشت؟

پیش ازاین که وقت بکًذرد داخل کشور و سازمان های بیرون مرزی به استثنای اروپا با آماده کًی به طرف کنکًره بروند؛ و ما اعضای حزب در اروپا از اعزام نماینده به کنگره بزرگ و با اهمیت که به نام کنگره وحدت یاد خواهد شد ،محروم گردیم ؛ شورای انسجام وهماهنگی امورحزبی سازمان اروپایی حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان و مسوولین آن بادرک مسوولیتی که دراین لحظات حساس و سرنوشت سازجنبش در برابر حزب و فرد فرد اعضای سازمان اروپایی آن دارند ، باید هر چه زود تر مسایل آتی را حل نمایند:

ـ با اشتراک رفقای حزب متحد ملی پیشین جلسه شورای انسجام وهماهنگی امورحزبی سازمان اروپایی حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان هر چه زود تر دایر گردد.

- روی میکانیزم ارتباط اعضا حزب با شوراهای کشوری و رابطه شوراهای کشوری با شورای هم آهنکًی تصامیم مشخص اتخاذ کًردد .

- در یکی دو کشورکه بنابر مشکلات موجود تا اکنون مرحله دوم ادغام یعنی وحدت اعضای حزب در واحد ها تامین نکًردیده ،تصمیم جدی کًرفته شود در صورتی که یک جانب آماده نباشد سازمان فعال موجود به حیث سازمان حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان اعلان کًردد.

- تدابیر مشخص به خاطر وحدت سازمانی ( ادغام تشکیلاتی) با سازمان های موجود حزب پیشین متحد ملی درکشورها اتخاذ کًردد.

- امورمالی شش ماه گذشته بررسی گردد.

- این مسایل در صورتی اجرا و عملی می گردد که شورای همآهنگی در اولین نشست خود مساله شعبات و کمیسیون های خود با مسوولین آن را مشخص نماید ، تا شعبات هر چه زود تربه کار آغاز نمایند.

من منحیث یک عضو شورای انسجام وهماهنگی امورحزبی سازمان اروپایی حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان  بار بار رفقای مسوول را از معطلی و تعلیق کارسیاسی هوشدار داده؛ وآنها را با خطرات ناشی از پاشیده گی سازمانی  ملتفت ساخته ام. اکنون یکبار دیکًر اظهار می دارم و اعتقاد کامل دارم که رفیق کاوه کارمل رییس و رفیق اسمعیل غرنی معاون سازمان اروپایی حزب توانایی رفع مشکلات موجود را دارند و باید اقدام نمایند .

لازم دانستم تا فشرده نظریات خود را در سایت حزبی شورای اروپایی (سایت بامـداد) به غرض نشر سپردم ؛ و این اقدام من به خاطر بهبود کار است .در چنین وضعیت سیاسی ـ تشکیلاتی نمی توانیم سایر رفقا و سازمان ها را دعوت به کار بزرگ حزبی نماییم .

بامداد ـ  سیاسی ـ ۵/ ۱۶ـ ۱۶۰۸