بزرگ ترین محتکران طلای جهان کدام کشورها اند؟ 
 

شورای جهانی طلا ( دبلیو‌جی ‌سی WGC ) در گزارشی از روند افزایش خرید این فلز گران بها به وسیله بانک‌ های مرکزی کشورهای مختلف جهان خبر داد. 

 به گزارش ایریا بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت: طبق آخرین گزارش شورای جهانی طلا (دبلیو‌جی ‌سی WGC )، بانک‌ های مرکزی کشو رهای مختلف جهان در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ ترسایی ۳۳۶.۲ تن به ذخایر طلای خود افزودند. این در حالی است که این میزان در نیمه نخست سال گذشته ترسایی ۲۵۲.۱  تن بوده. در گزارش مذکور علت این افزایش، تلاش بانک‌ها برای تنوع بخشیدن به ذخایر خارجی اعلام شده است. 

بنابر این گزارش خطرات اقتصادی و سیاسی مانند سقوط قیمت نفت، منازعات خاورمیانه و کاهش رشد اقتصادی چین همچنان بسیار بالاست. برای مواجهه با چنین شرایطی  موسسات رسمی نیاز به تنوع بخشیدن به ذخایر خود را بیش از پیش احساس کرده‌اند. 

در ادامه، نام ده کشور بزرگ ذخیره‌ کننده طلا بر اساس گزارش دبلیو‌جی‌ سی عنوان می ‌شود.

۱ـ ا مریکا : احصایه های رسمی ذخایر طلای امریکا ۸۱۳۳.۵ تن است که این میزان  ۲.۷۲ درصد ذخایر خارجی این کشور را تشکیل می‌ دهد. امریکا در سال ۱۹۵۲ ترسایی با برخورداری از ۲۰ تن و ۶۶۳ کیلو طلا بیشترین ذخایر در تاریخ این کشور را دارا بود. اما این میزان پیش از سال ۱۹۶۸ برای نخستین بار به کمتر از ۱۰ تن رسید. 

 ۲ـ المان:  میزان رسمی ذخایر طلای المان ۳۳۸۱ تن است که این میزان ۳.۶۶  درصد از ذخایر خارجی این کشوررا تشکیل می ‌دهد. المان بیش از ۲۰۰ تن از ذخایر طلای خود را که در بانک‌های خارجی نگهداری می ‌شد، در سال ۲۰۱۵ ترسایی به کشور بازگرداند. 

۳ـ ایتالیا: احصایه رسمی ذخایر طلای ایتالیا ۲۴۵۱.۸  تن است که این میزان ۶۴درصد ذخایر خارجی این کشور را تشکیل می ‌دهد. در سال ۲۰۱۳ ترسایی بانک مرکزی ایتالیا اعلام کرد ذخایر طلا، کلید استقلال کشور است.

۴ـ فرانسه : امار رسمی ذخایر طلای فرانسه ۲۴۳۵.۶ تن است که این میزان ۱.۶۰  درصد از ذخایر خارجی این کشور را تشکیل می ‌دهد. مارین لو پن رهبر جبهه ملی فرانسه  در نوامبر سال ۲۰۱۴  خواهان بازگشت ذخایر طلای فرانسه به این کشور شد. او همچنین از بانک مرکزی خواست طلای بیشتری خریداری کند.

۵ ـ چین: احصایه های رسمی ذخایر طلای چین ۱۷۶۳.۳ تن است که این میزان ۱.۸ درصد از ذخایر خارجی این کشور را تشکیل می ‌دهد. بانک مرکزی چین در ۶ سال گذشته بیش از ۶۰۰ تن به ذخایر طلای خود افزوده است.

۶ـ روسیه:  احصایه های رسمی ذخایر طلای روسیه ۱۳۹۲.۹ تن است که ۱۳درصد از ذخایر خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد. روسیه در سال گذشته میلادی حدود ۲۰۰ تن بر ذخایر طلای خود افزود.

۷ـ سویس: احصایه های رسمی ذخایر طلای این کشور ۱۰۴۰ تن است که این میزان ۶ درصد از ذخایر خارجی این کشور را تشکیل می ‌دهد. در نوامبر سال ۲۰۱۴ مردم سویس در انتخاباتی اصلاحات برای افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی این کشور تا میزان ۲۰ درصد را رد کردند.

۸ ـ جاپان: احصایه های رسمی ذخایر طلای جاپان ۷۶۵.۲ تن است که این میزان ۲.۱ درصد ذخایر خارجی این کشور را تشکیل می ‌دهد. ذخایر طلای جاپان در سال ۱۹۵۰ تنها ۶ تن بود. بانک مرکزی این کشور نخستین بار در سال ۱۹۵۹ برای افزایش ذخایر طلای خود اقدام کرد. در سال ۲۰۱۱ ترسایی بانک مرکزی جاپان مقادیر زیادی از این ذخایر را برای متعادل کردن شرایط و آرام کردن سرمایه‌ گذاران پس از سونامی و فاجعه هسته‌ ای این کشور به فروش رساند.

۹ـ هالند: احصایه های رسمی ذخایر طلای هالند ۶۱۲.۵ تن است که این میزان ۵۴.۶ درصد از ذخایرخارجی این کشور را تشکیل می‌ دهد. بانک مرکزی هالند قصد دارد ۱۸۹ تن از ذخایر طلای این کشور، به ارزش ۷ میلیارد دلار را به خارج از امستردام منتقل کند.

۱۰ـ هند: احصایه های رسمی ذخایر طلای هند ۵۵۷.۷  تن است که این میزان ۵.۴ درصد از ذخایر خارجی این کشوررا تشکیل می ‌دهد. نارندا مودی صدراعظم هند در ماه نوامبر سال گذشته ترسایی اعلام کرد قصد دارد با افزایش ذخایرطلای این کشوربرتنوع سرمایه‌ گذاری بیافزاید.


به گزارش پیک ایران احتمالاً ایران با داشتن بیش از ۳۰۰ تن طلا درجمع ۲۰ کشور دارنده طلای باشد. 

بامداد ـ اقتصادی ـ ۱/ ۱۶ـ ۱۲۰۳