استفاده شرکت های اپل، سامسونگ و سونی از کار کودکان

 

سازمان بین المللی عفوه عمومی و سازمان Afterwatch  گزارشی درباره استفاده شرکت های بزرگ جهانی در حوزه الکترونیک – اپل، سامسونگ و سونی از کودکان کار تهیه کرده اند.

در این گزارش که سازمان عفوه عمومی در سایت خود منتشر کرده راجع به سهم عظیم کودکان در تولید وسایل الکترونیک در جمهوری دموکراتیک کانگو واقع در افریقای مرکزی صحبت کرده است. در این جمهوری کودکان از هفت سالگی در معادن سنگین سنگ کوبالت کار می کنند.
ویترین های پرزرق و برق مغازه ها و تبلیغات شرکت ها برای تکنالوژی پیشرفته در کنار کودکان کار با کیسه های موادمعدنی در معادن تضاد شدیدی دارد. در گزارش گفته شده: « واسطه ها کوبالت را در مناطق این جمهوری خریداری می کنند، یعنی در جایی که کودکان مشغول کارهستند و بعد این محصولات را از طریق شرکت کانگو دونگفانگ معدن به فروش می رسانند. در آنجا کوبالت به تولید کننده سوم برای تولید بطری های کوچک و بطری های موتر در چین و کوریای جنوبی فروخته می شود و در نهایت به شرکت های اپل، میکروسافت، سامسونگ، سونیی، دایملر و فولکس واگن می رسند.
این سازمان می گوید که درمعادن جمهوری دموکرات کانگو هزاران کودک ۱۲ ساعت در روز مشغول کار هستند.
میلیون ها نفر می توانند از ثمره تکنالوژی پیشرفته استفاده کنند، اما آنها هیچ وقت نمی پرسند که این قطعات به چه صورت تولید شده است. اکنون زمان آن فرارسیده که مارک های معروف دنیا مسوولیت سودهای کلانی که می برند را به عهده بگیرند.
در ماده ۳۲ کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل حقوق کودکان تضمین شده است. در این ماده به « دفاع از حقوق کودکان برای جلوگیری از بهره کشی اقتصادی یا ممانعت در روند آموزش و تحصیل و یا صدمه زدن به سلامت جسمی و روحی کودک و توسعه اجتماعی آنها» پرداخته شده است.

بامداد ـ اقتصادی ـ ۶/ ۱۵ـ ۲۲۰۱