نمایشگاه « اکسپو پاکستان – ۲۰۱۵ » و دستاوردهای روسیه

 

شرکت های روسی تجارت با پاکستان را گسترده تر می کنند.در بین این شرکت ها می توان به محصولات نساجی، ورزشی، پرزه جات بایسکل  و موتور، لوازم آرایشی ، پوست و محصولات چرمی و همچنین سبزیجات و میوه اشاره کرد. این نتیجه حضور شرکت های روسی در نمایشگاه « اکسپو پاکستان – ۲۰۱۵» درشهر کراچی بوده است.

در ماه مارچ شرکت بزرگ روسی به نام «سوز پروم کانتراکت» یک بسته  نارنگی از پاکستان با قیمت جدید دریافت می کند. این پارتی ۶۰ کانتینر به صورت هفته گی خواهد بود. ۲۰ کانتینر کچالو نیز از پاکستان وارد می شود. این محصولات به شهرهای مسکو، سنت پترزبورگ و چند شهر دیگر روسیه ارسال می شوند. طی سال های گذشته، به گفته لودمیلا دمیانوا مدیر شرکت «سوز پروم کانتراکت» روسیه از چهار تولید کننده بزرگ این محصلات را خریداری می کند که از جمله آنها شرکت «تاسکو»، «چِیس اینترنشنال» و «افتخار» هستند. قیمت و کیفیت این محصولات خوب هستند. اما روسیه مایل به واردات بسته جدید است. ملاقات با مدیران چند شرکت از ایالات مختلف پاکستان درکراچی انجام گرفت. این ارتباطات به زودی محقق می شوند.

 

صنعت نساجی پاکستان در زمان شوروی بسیار ارزشمند بود ولی از بوتیک های روسیه برای مدتی خارج شدند و حال دوباره به بازار روسیه برمی گردد. اگرچه هنوز به اندازه قبل نیستند. زیرا قبلا این محصولات در چارچوب سفارشات دولتی وارد می شدند. اما توجه بخش خصوصی به محصولات پاکستان قابل توجه است. در شرایط کنونی که به دلیل وضع تحریم ها، دنبال جایگزین کالا برای کالاهای غربی هستند، بازار پاکستان برای روسیه باز می شود.

آنتون رازژیوین معاون مدیر شرکت «تی دی ال، تکس تایل» از منطقه ایوانوا یکی از شرکت های مهم تولید، فروش و صادرات پارچه است، اعتراف می کند که این  شرکت  به دنبال توسعه همکاری ها با پاکستان می باشد. و چین و ترکیه پس از پاکستان قرار می گیرند. او اطمینان دارد که پس از این نمایشگاه مذاکرات برای عقد قراردادها و خرید بسته های پارچه انجام می گیرد و روی پاک ، سرجایی و بلوزهای بلند آغاز می شود. یکی از دیگر بحث های روز، صنعت نساجی پزشکی است.

ساز و برپرزه جات گ دوچرخه سواری و موتورسواری هم مورد تقاضاست که شامل دستکش چرمی، جمپر چرمی، و دیگر وسایل می شود. آندره سافونوف مدیر اجرایی شرکت « درایو بایک» علاوه بر مذاکرات کراچی به سیالکوت نیز پرواز کرد تا در محل با کالا و کیفیت آن آشنا شود.

 

روسیه برای مسابقات سال ۲۰۱۸ فوتبال آماده می شود و این احتمال وجود دارد که در تولید لباس مسابقات فوتبال با پاکستان شریک شود. محل مذاکرات پس از کراچی مسکو خواهد بود.

حضور هیات روس در« اکسپو پاکستان -۲۰۱۵  » گامی دیگر در جهت عملی ساختن روابط تجارت خصوصی میان روسیه و پاکستان است. به باور کارشناسان این تصمیم ، راه را برای رشد واقعی تجارت روسیه – پاکستان افزایش داده و آنها عقیده دارند که حجم این تجارت  سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار نمی شود.

در برقراری ارتباط میان تجار دو کشور « شورای کاری همکاری ها با پاکستان» هم نقش مهمی داشته است. رییس این شورا در حال آماده سازی یک نمایشگاه بزرگ تولید کننده گان روس در پاکستان است. در این برنامه ده ها شرکت از مناطق مختلف روسیه که مایل به تجارت با پاکستان هستند، شرکت می کنند. این نمایشگاه تابستانی در کراچی برگزار می شود.

 بامداد ـ اقتصادی ـ ۹/ ۱۵ـ ۰۷۰۳